loading

Deze website maakt gebruik van Cookies

Thinking Routines: Praten en denken over kunst met kinderen

  • image by WebDog

Kijken naar kunst met kinderen, dat lijkt veel leerkrachten best moeilijk. Misschien herken jij dit ook. Omdat je zelf niet zo veel over kunst weet. Of je merkt dat hetgeen jij interessant vindt, door je leerlingen niet zo boeiend gevonden wordt. Toch zul je verrast zijn hoe leuk en eenvoudig het kan zijn. Tijdens de workshop denk je met Thinking Routines, waarmee je het kijken en denken van leerlingen zichtbaar maakt.

Tijdens de workshop kijk je met de andere deelnemers naar een drietal kunstwerken, op een manier die je ook met je leerlingen in de klas kunt toepassen. Dit zijn twee kunstwerken van Jheronimus Bosch en één ander werk. Natuurlijk hoort het drieluik dat op school gaat komen hier ook bij.

Je krijgt hierbij een aantal routines aangeleerd: eenvoudige oefeningen en denkstappen. Hierbij neem je de tijd om waar te nemen, te fantaseren, je in te leven, erachter te komen welke keuzes een kunstenaar heeft gemaakt. Ook worden een aantal oefeningen uitgelegd die geschikt zijn voor jonge en voor oudere kinderen. Na het volgen van de workshop, kun je het drieluik en de andere kunstwerken in je klas bespreken.

Routines die gebruikt worden:

- Kijken: 10 keer 2 
- Doordenken: Zie, Denk en stel een Vraag
- Stap in het kunstwerk

Culturele instelling:
Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch
Doelgroep:
leerkrachten/docenten
Discipline:
beeldende kunst
Beschikbaar voor:
scholen uit de regio 's-Hertogenbosch
scholen uit 's-Hertogenbosch
Locatie:
op school
Duur:
2 uur
Kosten:
€100,-
Culturele competentie:
reflectief vermogen
Lesmateriaal:
ja

E-mail

j.backx@sm-s.nl

Website

www.sm-s.nl