loading

Deze website maakt gebruik van Cookies

Taalwezens

  • Taalwezens

De wezens die Jheronimus Bosch schilderde, zijn vaak samengestelde figuren. Via het taalspel Taalwezens gaan de leerlingen woorden combineren, waardoor nieuwe woorden ontstaan. Met ruimtelijke beeldende technieken gaan ze deze combinatiewoorden verbeelden tot nieuwe taalwezens.

Het taalspel is een introductie op het werk van Jheronimus Bosch. Het laat leerlingen in aanraking komen met de ‘vreemde wezens’ in zijn schilderijen, waarna een brug wordt gemaakt naar een leerzame opdracht: de leerlingen bedenken en maken hun eigen, nieuwe wezens. Hierdoor leren zij Bosch’ werk beter begrijpen. Er wordt gewerkt met etsen voor groep 5 & 6 (uitverkocht), digitaal tekenen voor groep 7 & 8 en beeldrecycling (Recycle Jeroen Bosch) voor groep 5 t/m 6. Bij Recycle Jeroen Bosch gaan de leerlingen nieuwe beeldwezens maken met allerhande meegenomen afvalmaterialen (dopjes, flessen, kleine apparaten, stof en papier enz, zie foto) .

Voor educatie over de werken van Jeroen Bosch en het tijdsbeeld waarin hij leefde heeft gamedesigner Don Blaauw, in samenwerking met Muzerije een leuke en aansprekende JB web-app ontwikkeld. Deze kan op het digibord gevolgd worden, bijvoorbeeld in de geschiedenis- of taalles, voorafgaand of tijdens Taalwezens. Het is een speelse blog met een interactieve beleving van de werken van Jeroen Bosch vol humor en beelden, waarbij de klas ook nog briefkaarten uit zijn verleden ontvangt. De web-app kan ook als apart project aangevraagd worden.

Culturele instelling:
Muzerije
Doelgroep:
primair onderwijs
Niveau:
groep 5
groep 6
groep 7
groep 8
Discipline:
beeldende kunst
literatuur/taal
Beschikbaar voor:
scholen uit de regio 's-Hertogenbosch
scholen uit 's-Hertogenbosch
Locatie:
op locatie
op school
Duur:
1,5 uur
Kosten:
Via Offerte
Culturele competentie:
analyserend vermogen
creërend vermogen
receptief vermogen
reflectief vermogen
Lesmateriaal:
ja